Preview

Scientific notes of the Russian academy of entrepreneurship

Advanced search

Analysis of the methodological foundations of the modern development of consumer cooperation from the position of neoinstitutionalism

Abstract

The article analyzes the methodological foundations of the modern development of consumer cooperation using the principle of methodological individualism, which is based on neoinstitutionalism, and the theory of socio-economic systems.

About the Authors

S. M. Bychkova
Институт экономики, Санкт-Петербургский государственный аграрный университет
Russian Federation


N. N. Makarova
Волгоградский кооперативный институт, (филиал), Российский университет кооперации
Russian Federation


References

1. Закон РФ от 19.06.1992 № 3085-1 «О потребительской кооперации (потребительских обществах, их союзах) в Российской Федерации».

2. Егоров В.Г. Место и роль кооперации в рыночной экономике (теоретический анализ): дис. докт. экон. наук: 08.00.01. - М.: Институт стран СНГ, 2014.

3. Кабанов В.В. Крестьянская община и кооперация России XX века. - М.: ИРИ, 1997.

4. Клейнер Г.Б. Какая экономика нужна России и для чего? (Опыт системного исследования) // Вопросы экономики. 2013. № 10.

5. Макаров В.Л. О математических моделях конкуренции между предприятиями // Экономическая наука современной России. 2002. № 1.

6. Макарова Н.Н., Суркова В.В. Проблемы формирования и оценки налогового вклада субъектов малого предпринимательства // Аудит и финансовый анализ. 2016. № 5.

7. Марков Ю.Г. Жизнь требует перемен // Вестник аналитики. 2014. № 2 (56).

8. Норт, Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / Д. Норт; пер. с англ. А. Н. Нестеренко. - М.: Начала, 1997.

9. Олейник Н.А. Институциональная экономика: учеб. пособие. - М.: ИНФ-РА-М, 2013.

10. Экономическая теория в современной России: глобальные тенденции и национальные традиции: монография / Под ред. А.А. Пороховского. - М.: Экономический факультет МГУ, ТЕИС, 2003.

11. Юрманова Е.А. Неоинституциональный исследовательский инструментарий современной кооперативной теории и практики // Journal of Institutional Studies (Журнал институциональных исследований). 2013. Т. 5. № 3.

12. Williamson O. Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications. A Study in the Economics of Internal Organization. - N.Y.: Free Press, 1975.


Review

For citations:


Bychkova S.M., Makarova N.N. Analysis of the methodological foundations of the modern development of consumer cooperation from the position of neoinstitutionalism. Scientific notes of the Russian academy of entrepreneurship. 2017;16(4):36-45. (In Russ.)

Views: 127


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6258 (Print)