Preview

Scientific notes of the Russian academy of entrepreneurship

Advanced search

Methodology of measurement of qualitative variables

Abstract

In the article methodological problems of measurement of qualitative variables are considered, the interpretation of categories which significantly influence a choice of methods of measurement - additivity, latency, etc. is given. The author pays attention to features of measurement of signs intensive, qualitative, latent, the discrete and the continuous. Theoretical provisions are complemented with examples.

About the Author

G. T. Zhuravlev
Российская академия предпринимательства
Russian Federation


References

1. Осипов, Г В. Методы измерения в социологии / Г.В. Осипов, Э. П. Андреев; отв. ред. Г. Т. Журавлев; АН СССР, Ин-т соц. исслед. - М.: Наука, 1977.

2. Журавлев Г. Т Вопросы измерения социальных переменных // Ежегодная международная научно-практическая социологическая конференция «Продолжая Грушина». - Москва, 2013. Третья международная научно-практическая социологическая конференция «Продолжая Грушина». 28 февраля - 1 марта 2013 г. Материалы конференции - М.: ВЦИОМ, 2013. 648 с.

3. Толстова Ю.Н. Измерение в социологии: Курс лекций. - М.: ИНФРА-М, 1998. 224 с.

4. Татарова Г.Г. Методология анализа данных в социологии (введение): Учебник для вузов. - М.: NOTA BENE, 1999. 224 с.

5. Балабанова А.В., Журавлев Г.Т Статистический анализ маркетинговой коммуникации // Ученые записки Российской академии предпринимательства. Научно-практическое издание. Вып. 48. - М.: Агентство печати «Наука и образование», 2016. С. 247-259.

6. Журавлев Г.Т, Балабанова А.В. Кластерный анализ маркетинговой коммуникации // Путеводитель предпринимателя. Научно-практическое издание. Вып. XXXIII. - М.: Агентство печати «Наука и образование», 2017. С. 19-32.

7. Балабанова А.В. Маркетинг в XXI в. // Путеводитель предпринимателя. Научно-практическое издание. Вып. XXXV. - М.: Агентство печати «Наука и образование», 2017. С. 67-73.


Review

For citations:


Zhuravlev G.T. Methodology of measurement of qualitative variables. Scientific notes of the Russian academy of entrepreneurship. 2018;17(3):164-174. (In Russ.)

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6258 (Print)