Preview

Scientific notes of the Russian academy of entrepreneurship

Advanced search

Methods and criteria for assessing the quality of work of teachers of sports schools (foreign and domestic experience)

Abstract

In this article, the problem of the quality of Russian higher education is actualized. The aspects of attestation and evaluation of the quality of professional activity of teachers of sports-oriented universities are considered. The foreign experience of attestation of the teaching staff of higher educational institutions is analyzed on the basis of which recommendations of a recommendatory character are given for application in the Russian higher education system of the most acceptable ones.

About the Author

N. V. Filonenko
GUFKSMIT
Russian Federation


References

1. Изменения в отраслях социальной сферы, направленные на повышение эффективности образования и науки. План мероприятий («Дорожная карта») утвержден Правительством РФ от 30.04.2014, Распоряжение № 722-р. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc.

2. Исаева Т.Е., Чуриков М.П., Котляренко Ю.Ю. Эффективность оценивания деятельности преподавателей вузов: сравнение отечественных и зарубежных методик // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ» Том 7, № 3 (2015) http://naukovedenie.ru/PDF/141PVN 315.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ. DOI: 10.15862/141PVN315).

3. Итоговый отчет Министерства спорта Российской Федерации о результатах анализа состояния и перспектив развития системы образования. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.minsport.gov.ru/activities/science/obrazovanie. Дата обновления 11.12.2016 г.

4. К заседанию коллегии Минобрнауки России 3 апреля 2017 года. Об итогах деятельности Министерства образования и науки Российской Федерации в 2016 году и задачах на 2017 год. С. 147. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://минобрнауки.рф.

5. Приказ Минтруда России от 08.09.2015 № 608н «Об утверждении профессионального стандарта «Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования» (Зарегистрировано в Минюсте России 24.09.2015 № 38993). http://www.consultant.ru. Дата обновления 08.10.2015 г.

6. Сахьянов Л.Н. Управление качеством образовательного процесса как педагогическая проблема // Вестник ТЕПУ (TSPU Bulletin). 2013.1 (129) С. 144-148.

7. Сертификация преподавателей университета на основе оценки научно-педагогических компетенций: Методическое пособие / А.П. Исаев, Л.В. Валуева, Е.В. Мартынова, Л.В. Плотников, Ю.В. Плотников, Н.И. Фомин, Е.В. Черепанова / Под общей ред. А.П. Исаева. - Екатеринбург: Издательский дом «Ажур», 2015. - 106 с.

8. Шадриков В.Д. Методика оценки уровня квалификации педагогических работников / В.Д. Шадриков, И.В. Кузнецова. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://edu.aksayland.ru/resh_21062011_119.

9. Юревич M.A. Методики оценки педагогических кадров в высшей школе в Европе, США и Австралии / M.A. Юревич // Образовательные технологии. 2013. № 2. [Текст]. С. 104-115.

10. Berk, R.A. Survey of 12 Strategies to Measure Teaching Effectiveness. International Journal of Teaching and Teaming in Higher Education. 2005. Vol. 17, № 1. P. 48-62.

11. TUM Berufungs und Karrieresystem (TUM faculty recruitment and career system. Statute for quality management). Technische Universität, München, 2012, Augsburg. [Текст]. - 114 p.


Review

For citations:


Filonenko N.V. Methods and criteria for assessing the quality of work of teachers of sports schools (foreign and domestic experience). Scientific notes of the Russian academy of entrepreneurship. 2018;17(1):195-205. (In Russ.)

Views: 153


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6258 (Print)